Zamienniki opon – dobra alternatywa?

Wśród kierowców cały czas żywe jest przekonanie o tym, że zakup kompletu dobrych jakościowo opon oznacza wydatek sporej sumy pieniędzy. Zresztą, praktycznie każdego roku tego rodzaju dylemat ma spora grupa kierowców. Dzieje się tak pomimo faktu, iż ceny markowych kompletów ogumienia znacznie spadły w ostatnim czasie. Wiele osób kieruje swoją uwagę na zamienniki opon. Dodatkowo, na polskim rynku od kilku lat dostępne są także opony samochodowe dalekowschodniej produkcji. Niektóre z nich charakteryzują się całkiem dobrymi parametrami i atrakcyjną ceną. Nadal to zbyt duży wydatek? Znamy sposób na obniżenie wydatków na ogumienie do auta! Jak zatem dobrze kupić opony?

Jak wybrać opony?

Szukając nowego ogumienia do swojego auta należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych cech i współczynników:

sezonowość opon – kupujmy tylko opony dedykowane do użytku w danej porze roku, ewentualnie opony wielosezonowe. Jazda na oponach letnich w zimie to proszenie się o wypadek. Dzieje się tak, gdyż mieszanka gumy użyta do ich produkcji twardnieje w niskich temperaturach i nie zapewnia odpowiednich właściwości jezdnych. Opony zimowe używane w wysokich temperaturach zużywają się w zastraszającym tempie.

rozmiar opon – nie wiesz jaki rozmiar opon będzie pasował do Twojego auta? Skorzystaj ze strony dystrybutora ogumienia na której znajdziesz kalkulator opon. Możesz także zerknąć na specjalną naklejkę, najczęściej umieszczoną na słupku przy drzwiach kierowcy. Producent wymienia tam rozmiary opon kompatybilnych z Twoim modelem auta wraz z odpowiednimi wartościami ciśnienia.

Rozmiar opon oznaczany jest za pomocą specjalnego ciągu znaków, np. 215/60 R16 91V. 

Co oznacza ten szyfr? To bardzo proste – w tym przypadku znaki oznaczają:

  • 215 to szerokość opony w milimetrach 
  • 60 to wartość procentowa wysokości boku opony liczona z jej szerokości – 60% z 215 to 129 mm wysokości boku opony
  • R – oznaczenie konstrukcji opony (w tym wypadku radialna; obecnie niemal wszystkie opony na rynku mają taką konstrukcję, o wiele rzadziej spotyka się opony diagonalne)
  • 16 – średnica osadzenia (felgi) wyrażona w calach 
  • 91V – symbol oznaczający indeks nośności (91) oraz  indeks prędkości (V) (o nich dokładnie trochę później) – w tym wypadku symbol oznacza oponę o możliwym obciążeniu 615 kilogramów i maksymalnej prędkości do 240 km/h

Indeks nośności

Wyżej wspomniany indeks nośności to oznaczenie, które określa maksymalne obciążenie opony przy maksymalnej prędkości. Sprawdź ile waży Twoje auto (informację znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym). Kategorycznie zabrania się stosowania opon, których łączne obciążenie jest mniejsze niż masa całkowita pojazdu. Podziel dopuszczalną masę całkowitą auta na cztery i szukaj opon, które będą w stanie podołać obciążeniu. Indeks nośności wyrażony jest liczbami od 80 do 114 – każda z nich odpowiada określonemu naciskowi w kilogramach. Tabelki bez problemu znajdziesz w internecie.

Indeks prędkości

Indeks nośności jest z nim nierozłącznie związany. Indeksem prędkości określa się oznaczenie, definiujące maksymalną prędkość z jaką można poruszać się autem wyposażonym w ten konkretny rodzaj ogumienia. Indeksy prędkości oznaczone są kodami literowymi Q, R, S, T, H, V, W, Y odpowiadającymi kolejno prędkościom: 160 km/h, 170 km/h, 180 km/h, 190 km/h, 210 km/h, 240 km/h, 270 km/h oraz 300 km/h.

Oznaczenie DOT – koniecznie zwróć na nie uwagę

Oznaczenie DOT – określające spełnianie przez ogumienie norm bezpieczeństwa wyznaczonych przez Departament Transportu USA. To ważne oznaczenie – na jego końcu zazwyczaj znajduje się informacja o dacie produkcji opony. Najistotniejsze są cztery ostatnie cyfry – dwie pierwsze oznaczają tydzień roku produkcji, dwie ostatnie – rok produkcji. Na przykład oznaczenie 4117 oznacza 41 tydzień 2017 roku.

Data produkcji opony ma bardzo duże znaczenie dla kupującego. Przyjmuje się, że opona przechowywana w odpowiednich warunkach zachowuje swoje pierwotne właściwości przez pierwsze 2-3 lata od daty produkcji. Później, właściwości gumy ulegają pogorszeniu i wpływają na wydłużenie drogi hamowania. Im starsza opona, tym gorzej zachowuje się na drodze.

Opony z drugiej ręki – czy to ma sens?

Z różnych względów tak się utarło, że niemalże wszystko kupujemy z drugiej ręki, decydując się na zamienniki opon. Reguła ta ma zastosowanie szczególnie w dziedzinie motoryzacji. Polacy może nie tyle kochają kupować używane auta co zwyczajnie nasza stopa życiowa jeszcze nie odpowiada tej “zachodniej”. Do pewnego stopnia nie powinno to dziwić, gdyż komplet opon używanych kosztuje znacznie mniej niż dwie opony nowe, zatem po co przepłacać? No cóż, problem polega na tym, że w przypadku ogumienia z rynku wtórnego praktycznie nigdy nie możemy mieć pewności co do jego rzeczywistego stanu.

Pomimo tego, że bieżnik może na pierwszy rzut oka dobrze wyglądać, w praktyce często okazuje się, że opona ma jakieś wewnętrzne uszkodzenia, lub zwyczajnie została wyprodukowana wiele lat temu. A pamiętając o tym, że ogumienie to jedyna część samochodu, która ma bezpośredni kontakt z podłożem, tym samym wpływając na bezpieczeństwo poruszania się samochodem, staje się jasne, że kupując niepewne opony ryzykujemy życiem i zdrowiem!

zamienniki opon
opony – http://laweccy.pl/wp-content/uploads/2014/05/tyres1.jpg

Zamienniki opon – dobór zamienników opon

Opony wiodących marek faktycznie są drogie, zwłaszcza wtedy, kiedy potrzebujemy je założyć na dość duże i szerokie felgi. Jest na to jednak pewien sposób. Jeżeli chcesz nieco zaoszczędzić na zakupie kompletu ogumienia dla swojego auta, warto zainteresować się ofertą zamienników opon, dostępnych choćby tutaj http://www.tirendo.pl/zamienniki-opon/. Wiele nieco mniej znanych firm, szczególnie tych z Dalekiego Wschodu, produkuje całkiem niezłe ogumienie, którego jakość wcale nie ustępuje
produktom najbardziej znanych marek europejskich.

Zresztą, o czym my mówimy – często bywa tak, że te same fabryki robią także opony dla producentów z Europy, jedyna różnica polega na tym, że jest na nich inne logo. Innymi słowy, warto poszukać zamienników opon do swojego auta, gdyż zazwyczaj oferują one te same parametry, a przy tym, jako nowe opony, zapewniają pełne bezpieczeństwo na drodze. Warto zapoznać się z opiniami na temat dalekowschodnich marek ogumienia. Może okazać się, że nowe opony z Chin będą zapewniać o wiele lepsze parametry niż stare opony uznanej, europejskiej firmy. Najważniejsze jest uprzednie, dokładne sprawdzenie parametrów opony i zasięgnięcie zdania użytkowników. A może wyjściem będą opony wielosezonowe? Na bezpieczeństwie nie wolno oszczędzać!

Zainteresowała Cię tematyka “oponiarska”? Zobacz dwa moje teksty na ten temat – pierwszy o tym, kiedy warto zmienić opony: https://motonavigator.pl/warto-zmienic-opony/ i drugi, poświęcony oponom wielosezonowym: https://motonavigator.pl/opony-wielosezonowe-hit-kit/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.