ford mustang tylne swiatla

Ford EcoBoost 1.0 nie opuszcza podium

Silników Ford EcoBoost chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. To rodzina doładowanych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, których celem jest dostarczanie dynamiki i prędkości podczas jazdy bez dużego spalania paliwa. Ford rozpoczął produkcję tych motorów w 2009 roku od jednostki o pojemności 1.0 litra. I chociaż na przestrzeni lat powstało wiele innych jednostek EcoBoost, o różnych pojemnościach i mocy, to właśnie ten prototyp nieprzerwanie od 2012 roku zyskuje tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku”. Co wpływa na to, że sędziowie zebrani z całego świata zgodnie uznają go za najlepszy silnik w swojej klasie? Jak producenci w ostatnich latach jeszcze dopracowali tę jednostkę? I jak silnik EcoBoost 1.0 sprawuje się w używanych samochodach?

Ford EcoBoost 1.0 – jak to się zaczęło?

Nie bez przesady można powiedzieć, iż prawdziwą rewolucją był moment, gdy w Fordzie
Focusie trzeciej generacji po raz pierwszy pojawił się trzycylindrowy benzynowy silnik Ford EcoBoost 1.0. Celem było zastąpienie jednostki wolnossącej o pojemności 1.6 litra i mocy 100 – 115 KM, która do tej pory występowała pod maską Focusa. EcoBoost, choć z pomniejszoną pojemnością, miał osiągać 100, 125, a nawet 140 KM. Jak to możliwe? Wysoka wydajność silnika została wygenerowana dzięki zastosowaniu turbosprężarki i bezpośredniego wtrysku paliwa. Do największych zalet silnika Ford EcoBoost zalicza się elastyczność nieosiągalna dla jego wolnossących odpowiedników. EcoBoost daje możliwość szybkiej i dynamicznej jazdy po mieście bez korzystania z wysokich obrotów, co oczywiście przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Ponadto silnik został wyposażony w system kontroli emisji spalin, w odpowiedzi na wyśrubowane normy dotyczące tej kwestii. Dzięki temu silnik EcoBoost jest ekonomiczny i ekologiczny.

silnik ford mustang

Ford EcoBoost 1.0 początkowo był dostępny w dwóch wersjach – o mocy 100 i 125 KM. Można go było spotkać pod maską popularnych modeli osobowych Forda, między innymi Fiesty i Focusa. Z czasem rozpoczęto jego montaż w innych popularnych modelach, między innymi C-Max, B-Max, Mondeo czy EcoSport, pojawiła się też wersja o zwiększonej mocy do 140 KM. W 2018 roku silnik EcoBoost 1.0 o mocy do 140 KM znajdował się pod maską co trzeciego Forda jeżdżącego po Europie. To naprawdę fantastyczny wynik! Ale to nie jedyne jego osiągnięcia. Już kilka lat po premierze model ten został doceniony na arenie międzynarodowej, a jego dobra passa trwa do dziś.

Doceniany za innowację i osiągi od 2012 roku

Począwszy od 2012 roku, silnik Forda został dostrzeżony i doceniony w Międzynarodowym Konkursie na Silnik i Układ Napędowy Roku (IEPOTY). EcoBoost zwyciężał w klasyfikacji generalnej w latach 2012-2014. W roku 2012 zajął I. miejsce w klasyfikacji na „Najlepszy nowy silnik”. (link)W latach 2012 – 2017 wyróżniono go tytułem w kategorii „Najlepszy silnik o pojemności do 1 litra”. W 2019 roku zyskał tytuł „Najlepszego silnika o mocy do 150 KM”. Co ciekawe, ta pierwsza jednostka EcoBoost, mimo upływu czasu i rozwoju techniki, nie ustępuje zwycięskiego miejsca innym silnikom z rodziny EcoBoost. W tym roku został wyróżniony po raz jedenasty przez grupę 70 sędziów zebranych aż z 31 krajów. To naprawdę ogromny sukces producentów fordowskiego silnika.

EcoBoost 1.0 w niedalekiej przyszłości – co nas czeka?

Zgodnie z planami, jeszcze w tym roku Ford EcoBoost 1.0 otrzyma udoskonalony system kontroli emisji spalin, głowicę oraz układ wtryskowy. Ponadto zostanie wykorzystany jako mocny i dynamiczny napęd w nowy Focusie EcoBoost Hybrid oraz Fieście EcoBoost Hybrid. Będą posiadały zintegrowany generator/rozrusznik, który wyraźnie wpłynie na zwiększenie oszczędności paliwa. W jaki sposób? Otóż odzyska on energię traconą podczas hamowania, by po ponownym naciśnięciu gazu oddać ją do wspomagania silnika benzynowego, zapewniając większą dynamikę i elastyczność podczas jazdy przy mniejszym zużyciu paliwa. Oprócz tego silnik EcoBoost 1.0 ma znaleźć się pod maską osobowego vana Tourneo Custom Plug-In Hybrid oraz furgonetki Transit Custom Plug-In Hybrid. Celem jest uzyskanie bezemisyjnej jazdy z silnikiem elektrycznym, bez obaw o zasięg. Po rozładowaniu akumulatorów napędu elektrycznego automatycznie załączy się oszczędny, ale dynamiczny silnik spalinowy EcoBoost.

ford kierownica

Modele Forda z silnikiem EcoBoost 1.0 na rynku wtórnym

Z uwagi na to, iż obecnie w Europie co czwarty Ford ma pod maską silnik EcoBoost, coraz częściej pojawiają się one także na motoryzacyjnym rynku wtórnym. Zakup używanego samochodu bez wątpienia ma wiele zalet. Jak po latach eksploatacji spisuje się ten silnik? Ogólnie rzecz biorąc, używane samochody z niedużymi, wysokoprężnymi silnikami z turbodoładowaniem cieszą się raczej umiarkowanym zainteresowanie. Wynika to z faktu, iż po latach eksploatacji silniki te generują wiele problemów, a co za tym idzie, wysokie koszty napraw. Pojawienie się na rynku jednostki EcoBoost 1.0 znacząco zmieniło obiegową opinię na temat silników downsizingowych. W przeciwieństwie do jednostek napędowych tego typu oferowanych przez innych producentów, Ford EcoBoost 1.0 spotkał się z pozytywnym przyjęciem i wieloma dobrymi opiniami. Dotyczy to także samochodów używanych.

Ważną zaletą silników EcoBoost jest niskie spalanie przy dynamicznej jeździe. Wynika to z faktu, iż silnik nie musi wskakiwać na wysokie obroty, by osiągnąć maksymalną moc. Zatem w ruchu miejskim litrowy motor spali około 8 litrów na 100 kilometrów, natomiast w trasie spalanie może spaść do 6 litrów na 100 kilometrów. Pierwszy model, który otrzymał silnik EcoBoost 1.0, Ford Focus, wygląda na rynku wtórnym naprawdę nieźle. Znaczenie ma nie tylko wydajność silnika i niskie spalanie, ale też stosunkowo niskie kwoty za części zamienne czy ewentualne naprawy. W porównaniu z modelami tej klasy innych konkurencyjnych marek koszty te są nawet kilkukrotnie niższe.

Jak dbać o używany silnik Ford EcoBoost 1.0?

Aby używany model Forda z silnikiem EcoBoost służył nam jak najdłużej bez usterek, warto zadbać o regularną wymianę oleju. Jednostki te są bowiem szczególnie wrażliwe na jakość i poziom oleju silnikowego. Doświadczeni kierowcy, którzy mieli do czynienia z tą jednostką napędową zalecają wymianę w pełni syntetycznych olejów co 10 – 15 tys. kilometrów. Musimy pamiętać, że nieregularna wymiana lub uzupełnianie oleju silnikowego w połączeniu z niewłaściwym stylem jazdy doprowadzi do uszkodzenia turbosprężarki. Jeżeli dojdzie do tego, że będziemy musieli wykonać regenerację turbosprężarki, cena za tą usługę w przypadku silnika EcoBoost 1.0 i tak jest znacznie niższa niż u konkurencji. To koszt wynoszący od 600 do 1000 złotych. Ponadto po osiągnięciu przebiegu 120 tys. kilometrów warto wymienić pasek rozrządu.

ford otwarta maska

Ford EcoBoost 1.0 to jednostka napędowa, która z pewnością zrewolucjonizowała rynek motoryzacyjny. Liczne nagrody i wyróżnienia tylko potwierdzają jej wyjątkową rangę i innowacyjność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.