Rozrząd – nie tylko pasek!

http://motofocus.pl/UserFiles/Image/mu/2010/05/Zina-21-05-2010-001.jpg

Motoryzacja niemalże od zawsze była jedną z tych dziedzin, w których procesy innowacyjne zachodziły naprawdę szybko i często. Co by nie mówić, to chyba w żadnej dziedzinie przemysłu nie zaszło tyle zmian co w konstruowaniu samochodów. Sama idea samochodu przez nieco ponad 100 lat zmieniła się diametralnie – śmiało można stwierdzić, że nawet więcej niż o 360 stopni! Zapraszamy do zapoznania się z kilkoma innowacyjnymi rozwiązaniami w motoryzacji.

Zmienne fazy rozrządu

Większości osób słowo rozrząd kojarzy się głównie z koniecznością okresowej wymiany paska napędu rozrządu, która to zapewnia długotrwałą pracę silnika – konsekwencje zerwania się paska bywają opłakane i w praktyce zazwyczaj doprowadzają do konieczności wymiany całej jednostki napędowej, bowiem jego zerwanie się doprowadza do spotkania tłoków z zaworami, a więc zniszczenie silnika.

Ale my nie o tym – w tym akapicie chcielibyśmy nieco opowiedzieć o tym, jak sprawić by silnik o mocy X  zapewniał

http://images49.fotosik.pl/437/cea83a2da068dfccmed.jpg

jeszcze większą sprawność niż wynika to z jego obecnych parametrów. Jednym ze sposobów jest zastosowanie tytułowych zmiennych faz rozrządu – to dopasowanie czasu otwarcia i zamknięcia zaworów, które w praktyce przekłada się na podwyższoną sprawność działania silnika. W rezultacie, otrzymujemy o wiele korzystniejszy moment obrotowy (auto znacznie prędzej i mocniej przyspiesza), a także większą elastyczność podczas nabierania prędkości. Zmienne fazy rozrządu pozwalają również na podwyższenie normy ekologicznej auta – efektywniej działający silnik umożliwia zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo, a co za tym idzie, spada emisja szkodliwych związków do atmosfery.  Słowem – same korzyści!

Niezawodność

Co ważne, zmienne fazy rozrządu są jednym z najbezpieczniejszych dla silnika sposobów na podniesienie mocy. W przeciwieństwie na przykład do turbin czy kompresorów, nic tu się nie zużywa nawet podczas intensywnej eksploatacji.

http://i.wp.pl/a/f/jpeg/29138/640-mechanik-silnik.jpeg

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.