paliwa

Paliwa przyszłości. Czy tylko wodór uratuje planetę przed szkodliwymi spalinami?

Istnieje kilka badań określających moment, w którym zapasy ropy naftowej skończą definitywnie. Podobne analizy prowadzone są w odniesieniu do paliwa stałego, czyli węgla kamiennego. Do tego czasu należałoby wprowadzić nowy rodzaj paliwa, który zaspokoi światowe wymagania i co ważniejsze, będzie mniej szkodliwym od benzyny i diesla. Czy będzie nim wodór, a może energia odnawialna słońca?

Bariera technologiczna i marketingowa

auto
źródło: https://pixabay.com/

Podobno lek na raka został wynaleziony już dawno, ale koncerny farmaceutyczne nie dopuszczają go do sprzedaży, bo inaczej straciłyby pokaźne źródło dochodu. Można wierzyć w tę teorię podobnie jak w blokowanie firmom tworzącym silniki wodorowe działań konkurencyjnych względem benzyniaków. Auta wodorowe są do kupienia za oceanem, ale stacji do ich tankowania nie uświadczymy w Polsce. Autko korzystające z reakcji energetycznej wodoru jest ciche, a jego spaliny to zwykła woda. Zapomniałem wspomnieć, że stworzenie jednego egzemplarza silnika wodorowego odpowiada kilku tradycyjnym jednostkom napędowym. Nie potrafię powiedzieć, dlaczego od około 7 lat nie stworzono więcej prototypów. Tesla będąca marką jednego z najbardziej kontrowersyjnych milionerów i właściciela własnej firmy tworzącej urządzenia i statki kosmiczne rozwinęła silniki elektryczne do poziomu komercyjnego. Elektryki Tesli sprzedają się nawet w Polsce, a liczba stacji do ich ładowania rośnie. Pełne naładowanie akumulatora zajmuje około 1,5 godziny.

Prąd może być ekologicznym zamiennikiem

paliwo
źródło: https://pixabay.com/

Skoro Tesla chwali się autami elektrycznymi o ogniwach osiągających zasięg ponad 400 kilometrów na jednym ładowaniu, to może silniki elektryczne są przyszłością motoryzacji? Energia jądrowa pod wieloma względami jest lepsza dla natury niż węgiel. Mimo iż technologia paneli słonecznych i elektrowni wiatrowych może dawać energię całym miastom, to może nie wystarczyć dla gigantycznego rynku samochodowego. Wodór można zmienić w energię elektryczną, która napędzi silniki zapowiedzianych na lata 2019-2022 samochodów. Jeden z modeli potwierdził Volkswagen, a inny Volvo. Zresztą każda z motoryzacyjnych potęg musi prędzej czy później wdrożyć do masowej produkcji auto hybrydowe lub wykorzystujące czystą energię elektryczną.

Według prognoz już w roku 2020 do 15% wszystkich aut sprzedawanych w salonach samochodowych (także w Polsce) będzie korzystało z silników elektrycznych lub innych technologii napędu nieemitującego spalin.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.