kierowca

Kłopoty zdrowotne zawodowego kierowcy

Kierowanie samochodem to zawód pełny sprzeczności. Wygodna praca za kółkiem dostarcza więcej stresu niż zebranie w korporacji i powoduje częstsze problemy z kręgosłupem niż u pracowników fizycznych na budowie. Auto potrafi wyniszczyć, jeżeli dacie się złapać w pułapkę jego wyprofilowanego siedzenia. Co należy zrobić, by nie stracić zdrowia za kółkiem i nie nabawić się chorób zawodowych z nim związanych?

Plecy czy zginacze ud?

Nowe modele siedzeń kubełkowych są podobno najzdrowsze dla pleców. Jednak czy tylko ta część ciała cierpi podczas wielogodzinnego siedzenia? Fakty są takie, że to zginacze ud i bioder są najbardziej spiętą częścią ciała, która powoduje liczne komplikacje w naszej postawie i prowadzi do kontuzji, gdy tylko zaczynamy uprawiać dynamiczną aktywność fizyczną np. gramy w piłkę nożną. Pozycja siedząca to nic innego jak spięcie zginaczy, które są w jednej pozycji, dopóki nie wstaniemy. Dlatego każda osoba pracująca w pozycji siedzącej powinna nauczyć się je rozciągać poprzez wykonywanie poniższego ćwiczenia przy ścianie.

Nadciśnienie i otyłość to pewnik

kierowanie
źródło: https://pixabay.com/

Ruszanie rękami i naciskanie stopą na pedały spala tyle kalorii co ciągłe pisanie na klawiaturze komputerowej. Kierowcy, którzy zaniedbali prawidłowe żywienie i aktywność fizyczną szybko tyją i mają problemy z nadciśnieniem. Serce potrzebuje aktywności tlenowej mięśni, a te zużywają dużo tlenu w momencie skurczów następujących z dużą częstotliwością. Kręcenie kierownicą to za mało. Spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej prowadzi do zwiększenia apetytu na przekąski. Opychanie się ciastkami, cukierkami, paluszkami i drażetkami to częsty widok w taksówkach i wśród kierowców autobusów.

Spięcia i napięcia obręczy barkowej

Kto myśli o rozciąganiu mięśni po pracy za kółkiem? Świadomość tego, że utrzymanie ramion w górze oraz częste manewry kierownicą powodują stworzenie napięć w strukturze tkanki miękkiej, występuje tylko u fizjoterapeutów i sportowców. Nawet staw skokowy stopy i mięśnie łydki mogą być poszkodowane w wyniku wielogodzinnej pracy za kółkiem.

Harówka w ciężarówce

kierowcy
źródło: https://pixabay.com/

Przyjmując, że długotrwała pozycja siedząca jest niezdrowa dla człowieka, to zawodowi kierowcy ciężarówek, którzy jeżdżą z towarem za granicę w wielodniowe trasy, są najbardziej narażoną na konsekwencje siedzenia grupą zawodową. Zalecenia dotyczące 2-3 postojów w czasie dziennej trasy są często pomijane. Najgorsze co może zrobić kierowca, by odpocząć od prowadzenia ciężarówki jest siedzenie. Na wyznaczonych przy autostradach postojach widać, że część z przedstawicieli tej grupy zawodowej korzysta z możliwości chodzenia, co jest właściwym postępowaniem. Miałem przyjemność spotkać kierowców, którzy w przerwach wykonywali trening zużyciem hantli i gum oporowych. Podczas godzinnego postoju można zarówno zrobić 30-minutowy trening, jak i zjeść posiłek. Najrozsądniej byłoby poćwiczyć na początku i zjeść po aktywności fizycznej. Taki trening można wykonywać codziennie, zwłaszcza gdy pracujemy za kółkiem, spędzając tam po 10-12 godzin dziennie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.