Fakty o oleju silnikowym

Jedni traktują go wręcz z namaszczeniem, a przez wyborem i zakupem odpowiedniego środka smarnego spędzają długie godziny w Internecie, czytając charakterystyki poszczególnych olei. Dla innych jest on po prostu elementem auta który można, ale nie trzeba wymieniać przynajmniej raz w roku. Kto ma rację? Przekonajcie się!

Rola oleju w silniku

Warto wiedzieć o tym, że funkcja oleju w silniku nie jest związana li tylko ze smarowaniem poszczególnych części jednostki napędowej. Obok tej zupełnie podstawowej roli, olej ma za zadanie także chłodzenie różnych elementów w silniku. To właśnie dlatego tak istotna jest jego obecność wewnątrz jednostki napędowej. 

Starzenie się oleju

Olej ulega zupełnie naturalnej degradacji wraz z kolejnymi kilometrami, w trakcie których smaruje silnik. Do jego struktury dostają się zabrudzenia, które w dużym stopniu zaburzają jego zdolność do odpowiedniego smarowania części silnika oraz ich chłodzenia.

Co ma wpływ na starzenie się oleju? Musisz pamiętać, że pomiędzy olejem w silniku samochodu poruszającego się wyłącznie po autostradach oraz takim, który jeździ tylko po mieście jest dosyć spora różnica. Częste uruchamianie/wyłączanie silnika, jazda w warunkach o dużym zapyleniu, a także smarowanie nie do końca rozgrzanego silnika – wszystko to sprawia, że olej powoli, acz konsekwentnie traci swoje właściwości.

Kiedy wymieniać?

Krótko – lepiej zbyt często niż nazbyt rzadko! Zdecydowanie warto trzymać się rekomendowanych przez producenta auta interwałów. Z drugiej strony, zmiana rzadziej niż raz w roku/co 20 tysięcy kilometrów to proszenie się o kłopoty – po takim czasie, środek smarny zdecydowanie traci swoje właściwości.

Jaki olej wybrać?

Nie chcemy tu rekomendować propozycji od żadnego konkretnego producenta – dość jedynie powiedzieć, że olej do silnika Twojego samochodu winien być dobrany zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Innymi słowy, jeżeli firma która wyprodukowała Twoje auto zaleca olej 5W-30 to raczej nie ma sensu przechodzić na produkty typu 0W-30.

I jeszcze jedno – duży przebieg wcale nie warunkuje użycia oleju półsyntetycznego. Nie dajcie się namawiać mechanikom na takie rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.