Od wielu lat samochody szwedzkiego producenta uznawane są za jedne z najbezpieczniejszych propozycji dostępnych na rynku. Powiedzenie „szwedzka stal” niemal idealnie sprawdza się w ich przypadku!
Tradycje bezpieczeństwa
Trzeba przyznać, że producent z Kraju Wikingów ma dosyć długie tradycje w dziedzinie tworzenia aut mogących pochwalić się najwyższym poziomem bezpieczeństwa. Dość powiedzieć, że to właśnie auta Volvo jako pierwsze seryjnie wyposażone były w szereg systemów zapewniających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom. Jeszcze w latach 50 szwedzcy inżynierowie z powodzeniem montowali w produkowanych przez siebie samochodach biodrowo-ramienne pasy bezpieczeństwa.
Dekadę później, gdy pasy bezpieczeństwa pozostają wciąż jeszcze opcjonalnym wyposażeniem w autach niektórych marek, Volvo wprowadza zagłówki, pozwalające na znacznie lepszą ochronę kręgosłupa w razie uderzenia z tyłu.
Czym była wpadka Volvo?
Nie obyło się niestety bez potknięć. Słynna wpadka Volvo, to jest nieudany test systemu awaryjnego hamowania, do dziś jest szeroko komentowana w branży. Na szczęście, Szwedzi wyciągają wnioski i w wersji seryjnej nie było takich problemów.
Ochrona przed uderzeniami w tył
Jednym z najciekawszych rozwiązań stosowanych przez Volvo jest system WHIPS (Whiplash-Protection-System), to jest dodatek, który zapewnia pasażerom dodatkowe bezpieczeństwo w sytuacji najechania na tył jednego auta przez drugi samochód. Taki system jest zatem doskonałą odpowiedzią na rosnące zagrożenie na drogach, tym bardziej, że uderzający w tylną część auta samochód z reguły porusza się z większą prędkością i dosłownie miażdży bagażnik, powodując niebezpieczne przeciążenia w kabinie, które nierzadko prowadzą do poważnych urazów.
Dlaczego o tym piszemy? Jak nietrudno zgadnąć, liczba wypadków związanych z uszkodzeniem tylnej części auta cały czas rośnie. Jest to na pewno skutkiem tego, że dziś prawie cały świat jest pokryty gęstniejącą z roku na rok siecią autostrad, a ruch na nich wzrasta z dnia na dzień. Jednym z negatywnych skutków tego zjawiska są nie tylko korki, lecz przede wszystkim znacznie większa liczba wypadków właśnie, w szczególności tych związanych z uderzeniami z tyłu.
Jeżeli jesteście ciekawi jak działa WHIPS w najnowszym XC90 , zobaczcie ten film:
Tym razem crash-test odbył się bez wpadki Volvo!